Nejlehčí rám Colnago, jaký kdy byl vyroben, používáno týmy UAE Team Emirates-XRG a UAE Team ADQ.
Více než dekádu představuje řada V závodního ducha značky Colnago – udávající tempo v nejnáročnějších cyklistických soutěžích.
Po mimořádném úspěchu modelu V4Rs s týmem UAE Team Emirates-XRG i ženským Team UAE ADQ jsme nepřestali hledat způsoby, jak zdánlivě dokonalý rám ještě vylepšit. Každý velký příběh si zaslouží nové pokračování – a Colnago V5Rs je připraveno napsat další kapitoly úspěchu. Ještě lehčí. Ještě aerodynamičtější. Ultimátní všestranné závodní kolo.
Colnago s hrdostí představuje nejnovější evoluci řady V: Colnago V5Rs – závodní silniční kolo, které navazuje na úspěch modelu V4Rs a posouvá jeho vítěznou formuli ještě dál. Vylepšení v oblasti poměru hmotnosti, aerodynamiky a ovladatelnosti zajišťují maximální výkon i v nejnáročnějších závodních podmínkách.
Klíčové vlastnosti a inovace
Hmotnost rámu a karbonová laminace
Rám V5Rs (velikost 485) je o 12,5 % lehčí než V4Rs. Tohoto snížení hmotnosti bylo dosaženo díky nové technologii laminace a výrobním postupům.
Během vývoje byla klíčová FEM analýza (metoda konečných prvků), běžně používaná při simulaci a modelování inženýrských struktur. V tomto případě pomohla optimalizovat chování rámu při zatížení a odhalit ideální rozložení materiálu.
Colnago dosáhlo pokroku jak ve výrobní technologii, tak ve studiu karbonové laminace. Výzvou bylo zpřesnit umístění každé vrstvy karbonu tak, aby se podařilo snížit hmotnost a zároveň zachovat tuhost – tu, kterou ocenili už závodníci u modelu V4Rs.
Pro konstrukci rámu byly použity speciální polotuhé formy (mandrely), vyvinuté přímo pro tento účel. Zajišťují dokonalé rozmístění karbonových vrstev, 100% kontrolu kvality a dokonalé sladění designových cílů s výsledným výkonem.
Vylepšená aerodynamika rámových trubek
Zkušenosti získané při vývoji aero modelu Y1Rs byly přeneseny i na nový V5Rs.
Vývoj probíhal pomocí CFD (Computational Fluid Dynamics) – numerické simulace proudění vzduchu. Nejslibnější tvary trubek a spojů byly následně vytištěny ve skutečné velikosti na 3D tiskárně, sestaveny jako prototypy a testovány v plném rozsahu v aerodynamickém tunelu.
-
Nová štíhlejší hlavová trubka a aerodynamické tvary nohou vidlice.
-
Výrazně užší a hlubší profil sedlové trubky i sedlovky.
-
Čelní plocha rámu je o 13 % menší než u V4Rs.
-
Aerodynamický výkon je srovnatelný s WorldTour aero koly.
Skutečná tuhost při jízdě – Real Riding Stiffness (RRS)
Při vývoji lehčích rámů a aerodynamičtějších trubek často dochází ke ztrátě tuhosti. Díky FEM simulacím se však podařilo zachovat vysokou tuhost i při novém designu.
Už při vývoji V4Rs Colnago stanovilo nový standard – Real Riding Stiffness (RRS), tedy tuhost rámu při skutečných závodních podmínkách (sprinty, výjezdy v sedle). A i přes vylepšený aerodynamický profil a nižší hmotnost dosahuje V5Rs stejné RRS jako V4Rs, což z něj činí výkonnostně nekompromisní stroj.
Nová závodní geometrie
V5Rs navazuje na geometrii ověřenou v profi pelotonu u V4Rs, ale přináší drobné úpravy pro větší agresivitu, lepší efektivitu a přizpůsobení současným závodním posedům.
-
Strmější úhly hlavové i sedlové trubky pro lepší přenos síly.
-
Dvě verze sedlovek: offset 0 mm a 15 mm.
-
Průchodnost pro pláště až 32 mm.
Výsledky z větrného tunelu – potvrzené zlepšení
-
Aerodynamická účinnost V5Rs je vyšší než u V4Rs.
-
Pro udržení rychlosti 50 km/h potřebuje jezdec na V5Rs o 9 W méně než V4Rs.
-
Při testech s plně vybavenou figurínou dosáhl V5Rs lepšího výsledku než V4Rs:
-
V5Rs: 490 W vs. V4Rs: 499 W
-
Srovnání nových závodních speciálů Colnago V5Rs vs Y1Rs
Pro sezónu 2025 přichází Colnago se dvěma vrcholnými silničními modely: V5Rs a Y1Rs. Obě kola nabízejí maximální kontrolu a precizní vedení ve světových závodních podmínkách.
-
V5Rs: všestranný závodní stroj, splňující váhový limit UCI i s aero komponenty. Vyvážený poměr tuhosti a aerodynamiky z něj činí top volbu pro každou etapu – od kostek přes sprinty až po hory.
-
Y1Rs: zaměřen na maximální aerodynamiku a okamžitou reakci ve sprintech.
Oba modely používají jezdci WorldTour týmů UAE (Tadej Pogačar). Volba kola dnes závisí nejen na výškovém převýšení v rámci závodu, ale i na předpokládané rychlosti, větru, počasí a roli závodníka v týmu.
Konfigurace a dostupnost
Model V5Rs je dostupný v různých konfiguracích (sady Campagnolo SuperRecord, Shimano Dura-ace, SRAM Red a další). Pro více informací nás kontaktujte.